Umjetnost življenja

nedjelja, 01.11.2009.

U snježnim visinama – dio prvi

Dok me još drži stvaralački zanos odlučio sam napisati još jedan post, a kako nakon one prethodno opisane hercegovačke ljepote nije bilo značajnijih planinarskih izazova, prisjetit ću se ovom prilikom još jednog četverodnevnog izleta početkom ljeta ove godine.
Za glavna odredišta ovog produženog vikenda odabrali smo najviše vrhove susjednih zemalja Crne Gore i Bosne i Hercegovine – Durmitor i Maglić koji su geografski vrlo blizu jedan drugome pa smo tako jednim udarcem "ubili dvije muhe".smokin
Cjelokupnu organizaciju izleta je na sebe preuzela Nada koja je dogovorila detalje programa i osigurala vodstvo velikog planinara i ljubitelja prirode, čovjeka s četrdesetogodišnjim planinarskim iskustvom, profesionalnog vodiča, stručnjaka za ovaj kraj, voditelja stanice GSS u Goraždu, a istovremeno našeg poznanika od ranije, Hazima Ušanovića – Baje iz Goražda kojemu i posvećujem ovaj post.thumbup

Photobucket

Trinaestočlana družina je kombijem i jednim osobnim automobilom krenula na put navečer u srijedu 10. lipnja. Nakon noćne vožnje preko Tuzle, Vlasenice i Sokolovca pred zoru smo stigli u Goražde gdje nas je sa svojom ekipom GSS-a dočekao Baja, a istovremeno su nam se pridružili i Senad iz Bugojna i Nađa iz Sarajeva s kojima se intenzivno družimo na mnogobrojnim izletima ove godine.
Ubrzo smo prešli u Crnu Goru i oko pola šest stigli do Pljevlja gdje smo se zaustavili na minutu da bi Zoki pozdravio svoje rođake koji ovdje žive, ...

... a oni nas za uzvrat carski počastili doručkom, kavom i pićem.njamiparty

Photobucket

Nastavili smo put prema Žabljaku i Durmitoru a putem se kratko zaustavili u mjestu Đurđevića Tara radi razgledanja divnog mosta preko Tare izgrađenog prije 2. svjetskog rata.yes

Most je poznat i po tome što je igrao glavnu ulogu u partizanskom filmu Most snimljenom sedamdesetih godina, a s njega se pruža predivan pogled na kanjon Tare.cool

Nakon još malo vožnje prošli smo kroz Žabljak, poznato crnogorsko skijalište i ušli u nacionalni park Durmitor a pred očima nam se ukazao cijeli masiv planine Durmitor.

Photobucket

Nacionalni park se prostire na oko 39000 ha površine i obuhvaća osnovni masiv Durmitora s kanjonima Tare, Drage i Sušice kao i gornji dio kanjonske doline Komarnice. Osnovna odlika reljefa durmitorskog područja jest prostrana visoravan na 1500 metara nadmorske visine, koju presijecaju duboke kanjonske doline i s koje se uzdižu impozantni planinski vrhovi, od kojih je 48 sa preko 2000 metara nadmorske visine i među njima najviši Bobotov kuk na 2523 m.
Upravo je Bobotov kuk bio naš cilj tog prvog dana boravka u Crnoj Gori.
Kroz srce Durmitora, zeleno valovito more, vodi asfaltirana cesta od Žabljaka do sela Trsa a mi smo se vozeći se tom cestom zaustavili na prijevoju Dobri Do na 1907 m n/v gdje započinje planinarska staza prema Bobotovom kuku, najvišem vrhu Durmitora i Crne Gore.

Photobucket

S ovog mjesta se odlično vidi visoravan kojom prolazi cesta, ...

... a vide se i katuni, znakovi tradicionalne gospodarske djelatnosti stanovništva ovog kraja.

I stjenoviti oblici upućuju na to da se nalazimo u kraju izuzetne prirodne ljepote.cool

Photobucket

Započeli smo uspon prema Bobotovom kuku, a u predjelima iznad 2000 m je bilo zaostalag snijega u iznenađujućim količinama. Na Durmitoru sam već jednom bio prije točno dvije godine u isto ovo doba lipnja, no tada je bilo zanemarivo malo snijega.eek

Nakon nekog vremena pred očima nam se ukazao predivan niz nazubljenih stijena koji ima originalno ime: Zupci.zubo

A nakon još nešto vremena ugledali smo i impozantnu stijenu, Bobotov kuk.

Photobucket

Zadivljene poglede nam je privlačio nevjerojatan prizor iskrivljenih geoloških slojeva na susjednom Prutašu.zujo

Osim Zubaca bilo je i drugih zubatih stijena.zubo

Uskoro smo naišli i na još jednu prirodnu ljepotu: gorsko jezerce Zeleni vir.yes

Photobucket

No malo je tu bilo zelene boje jer je jezero bilo gotovo u potpunosti prekriveno ledom.eek

Za usporedbu, a i kao dokaz da je ipak zeleno, prilažem i sliku istog mjesta prije dvije godine kad nije bilo leda, ali je voda unatoč tome bila ledena.pjeva

S tog mjesta započinje uspon prema Bobotovom kuku gdje je mjestimično potrebno i malo penjačke vještine, ...nut

Photobucket

.... kao i nekoliko prelazaka dosta strmih zasniježenih padina.

Napokon smo stigli na prijevoj pod samom vršnom stijenom gdje smo upriličili odmor i pripremili se za uspon na vrh.zijev

S prijevoja puca pogled sjeveroistočnu stranu na kojoj je bilo još mnogo više snijega, ....

Photobucket

.... a u daljini se lijepo vidio i Žabljak.

Pogled nam je privukla i obitelj divokoza.

Nakon odmora krenuli smo prema vrhu gdje je ponovo trebalo oprezno priječiti sniježne padine čuvajući se pokliznuća koje bi moglo biti fatalno.rolleyes

Photobucket

Sada smo već bili u visinama odakle smo i na vrhove Zubaca gledali odozgo, ....smokin

.... kao i na izobličene slojeve Prutaša.zujo

Na jednom prijevoju ukazuje se fascinantan prizor: pogled na veliko i malo Škrčko jezero koji mami uzvike oduševljenja i uzdahe divljenja.coolyes U daljini se vidi i Maglić, najviši vrh Bosne i Hercegovine, naš slijedeći cilj.

Photobucket

No prije toga je trebalo dostići i ovaj kojemu smo trenutno težili, te smo se radi ostvarenja tog nauma morali još malo penjati.nut

I tada, napokon, stižemo na vrh Bobotovog kuka, Durmitora i Crne Gore.thumbup

I s vrha je divan pogled na Škrčka jezera, samo ga na ovoj slici malo kvari narančasta spodoba autora ovog bloga.bang

Photobucket

Cijelom družinom vlada veselje zbog uspjelog pothvata, što se vidi i na ovoj zajedničkoj fotografiji.pjeva

Na vrhu smo se zadržali oko pola sata diveći se pogledima i samima sebi što imamo priliku za ovakav užitak, a tada smo krenuli istim putem nazad.yes

Po silasku i dolasku do naših vozila krenuli smo nazad prema Žabljaku i zatim lošom makadamskom cestom produžili dalje do Lever Tare, gorskog seoceta na nekih 1200 m n/v iznad kanjona Tare gdje smo imali prvo prenoćište ove naše turneje.

Photobucket

Praktično usred ničega, gazda Osman je sagradio pansion opremljen sobama s kupatilom, odlično opskrbljen raznoraznim namirnicama, specijalitetima ovog kraja, a pri dovršetku je čak i mali bazen u zatvorenom prostoru.nono
Odavde se vide rubovi kanjona Tare koja teče nekih 800 m ispod, ...

.... a cijeli okoliš ima pastoralni izgled kao da pripada jednom drugom svijetu.cool

Photobucket

Nakon obilne večerenjami, a potpomognuto odličnim i čuvenim Nikšićkim pivomparty, salom je zaorila pjesma uz zvuke gitare našeg suputnika Bere iz Županje.blabla

Tako je završio prvi dan ove cool turneje čiji nastavak očekujte u narednoj epizodi.wave

01.11.2009. u 04:11 • 12 KomentaraPrint#

nedjelja, 18.10.2009.

Hercegovačka avantura

Dugo me nema u ovom blogerskom svijetu, već više od godinu i pol dana.... no
Rijetko virnem na nečiji poznati planinarski blog, još rjeđe se javim, ali zato i dalje više-manje svaki vikend marljivo hodam brdima i dolinama, proplancima i visoravnima, šumama i gorama. rolleyes

Već prošle godine, a još više ove, naša je vesela planinarska družina krenula u intenzivne pohode na bosansko-hercegovačke planine. Dijelom je tome doprinijela Nada time što je izgradila i za stanovanje osposobila kuću u Kupresu koja nam često služi kao ishodište za različita odredišta širom Bosne ponosne. Drugim dijelom je tome pridonio Zoki, član našeg društva od prije dvije godine, porijeklom Zeničanin, uz to još i vlasnik udobnog kombija koji već sam znade put prema Bosni. Trećim dijelom tome doprinosi nevjerojatna ljepota i različitost bosansko-hercegovačkih planina koja će zadiviti i obuzeti srce svakog ljubitelja prirode, a naročito ljubitelja planina. A četvrtim, možda i najvećim dijelom, tome doprinose mnogobrojna prijateljstva i poznanstva s domaćim planinarima koje smo na tim pohodima upoznali, koji svojom ljubaznošću, neposrednošću, velikim srcem i širokom dušom naprosto vežu čovjeka za sebe i svoj kraj.yes I svaki puta kad tamo odemo upoznamo nove simpatične ljude kojima se želimo vratiti, lijepo nam je s njima provoditi vrijeme i uživati u ljepotama prirode i društva. A ima ih odasvud: iz Tomislavgrada, Zenice, Sarajeva, Bugojna, Goražda, Livna, Kupresa, Gornjeg Vakufa, Orašja, Paklareva, Mostara, Viteza, Tuzle.

U ovom postu pokušat ću dočarati barem djelić prirodnih ljepota i atmosfere društva u kojem sam proveo prošli produženi, četverodnevni vikend. Ovog puta naša odredišta su bile hercegovačke planine Čvrsnica i Čabulja, a uživanje u njihovim ljepotama omogućio nam je naš inozemni član Marijan iz Tomislavgrada.

S Marijanom smo se upoznali prošle godine kad nas je prvi puta vodio na Čvrsnicu i njen najviši vrh Pločno (2228 m n/v) te još dva dana na Mali i Veliki Vran. Od tada smo se mnogo puta sretali na različitim mjestima po BiH i Hrvatskoj, a usput dogovarali i ovaj izlet koji smo sada i ostvarili.
Zokijevim kombijem se prema Hercegovini uputila deveteročlana ekipa koju smo zbog iznenadnog otkazivanja nekih putnika popunili dvojicom prijatelja iz Županje i jednim iz Čepina. Nakon cjelonoćne vožnje u osvit zore stigli smo na Blidinje, park prirode u podnožju Čvrsnice. Tamo nam se pridružio Marijan sa svojom gošćom Ljiljanom iz Samobora te smo odmah krenuli prema planinarskoj stazi koja vodi na Veliki Vilinac, drugi vrh Čvrsnice po visini (2118 m n/v). Vrijeme je bilo idealno, vedro, sunčano, bez vjetra i toplo, baš onako kako smo si mogli zamisliti. cool

Prvi dio staze vodi kroz kombiniranu bjelogorično-crnogoričnu šumu.

Photobucket

Kao i na većini bosansko-hercegovačkih planina, i ovdje je rat ostavio svoj tužni pečat na što nas upozoravaju Marijan i Zoki.eek

Daljnjim usponom nestaje šuma a put vodi kroz klekovinu i zatravljeni kamenjar. U daljini se pojavljuje naš cilj: Veliki Vilinac. yes

Putem nailazimo i na planinarsko sklonište. rolleyes

Photobucket

Nakon dva i pol sata hoda stižemo do raskrižja na kojem produžavamo za Veliki Vilinac od kojega nas dijeli još jedan sat hoda.

Sad uočavamo i Pločno, najviši vrh Čvrsnice s vojnom postajom čija nas je posada prošle godine vrlo lijepo ugostila. No na ovoj slici to izgleda blizu samo zbog vrlo velikog povećanja jakim zoomom.

Pogled nam privlači i obnovljena planinarska kuća, a još više fascinantna stijena Velikog kuka po kojoj je također moguć uspon na Čvrsnicu feratom.lud

Photobucket

No, pažnja nam je trenutno ipak najviše usmjerena prema Velikom Vilincu koji nam je sada već nadohvat ruke.

Napokon na vrhu nakon tri i pol sata uspona.thumbup

Na zapadu pogled pada preko Dugog polja i Blidinja na Vran ...

Photobucket

... a na istoku na nazubljeni Prenj na čijem smo vrhu bili prije mjesec dana.yes

Pri silasku s Vilinca svraćamo do planinarske kuće gdje smo napravili veliki odmor, a zatim nastavljamo prema onom već ranije spomenutom raskrižju. Na njemu skrećemo istočno prema Hajdučkim vratima, veličanstvenom fenomenu ovog kraja.
Putem se zaustavljamo na jezercu Crvenjak.

Photobucket

O tome kako je to lijep i topao dan bio svjedoči i mnoštvo pčela koje su marljivo radile kao usred ljeta.

A tada ... veličanstven prizor! eek

Hajdučka vrata, prirodna geološka tvorevina, plod erozije, ali istovremeno fantastično oblikovano umjetničko djelo.

Photobucket

Nakon što smo proveli neko vrijeme diveći se ovom jedinstvenom spomeniku prirode vratili smo se istim putem nazad do vozila i krenuli put Mostara, odnosno još dalje do sela Bogodol gdje se nalazi planinarska kuća HPD Prenj 1933 iz Mostara koja nam je bila baza za sve pohode na ovom izletu.smokin

No, nije sve tako idilično kako zvuče opisi ovdašnjih planina, pa nam je mali detalj s probušenom gumom oduzeo nekih sat vremena. Na svu sreću u ekipi imamo čak tri profesionalna vozača kojima je ta situacija bila piece of cake.rolleyes

Negdje iza devet navečer stižemo u Bogodol i smještamo se u lijepoj kamenoj kući koja se upravo obnavlja.

Photobucket

Slijedeće jutro, u petak, rano ustajemo i krećemo prvo asfaltom a zatim i makadamskom cestom prema našem novom odredištu: planini Čabulji i njenom najvišem vrhu Velika Vlajina.
Padine Čabulje u donjem dijelu imaju izgled pitomih kraških brežuljaka ispresijecanih mnogobrojnim suhozidima,

a u višem dijelu ima i pojas bjelogorične šume koja je počela poprimati jesenje boje.

Photobucket

Vrh se nalazi na visini od 1780 m, a s njega puca veličanstven pogled na duboko usječen kanjon Drežnice i okomite gudure koje ga okružuju.zubo

Nakon zajedničke fotografije na vrhu ...

... uslijedio je i ne baš tradicionalni čin krštenja novog planinara Stjepana.rofl

Photobucket

Puni divljenja viđenim i komentirajući ljepotu kojom nas je Čabulja počastila brzo se spuštamo do kombija i vraćamo u Bogodol. Nakon kratke pripreme za pojavljivanje u civilizaciji krećemo put Mostara.

Šetnja gradom dovela nas je do simpatične terase restorana koji nam je ponudio nešto privlačniji obrok od standardnih planinarskih sendviča.njami

I ovdje u centru grada još uvijek su prisutni mnogobrojni ožiljci koje su ostavili tragični ratni događaji.tuzan

Photobucket

No ponovo izgrađeni stari most opet blista svojom ljepotom.thumbup

Doživljaj je uveličao i jedan skakač koji za nešto novaca pokazuje svoju vještinu.bang

S mosta se pruža i lijep pogled na stari grad ...

Photobucket

... koji mami turiste šarenilom ponude različitih suvenira.

Jedan od novijih simbola hrvatskog dijela grada je i ovaj toranj franjevačke crkve visok 107 m.rolleyes

Povratkom u Bogodol završio je i drugi dan naših hercegovačkih avantura a subota je osvanula sa šarenim poluoblačnim nebom.

Photobucket

Cilj trećeg dana bila je ponovo Čvrsnica, no ovaj puta nas je Marijan odveo do sela Diva Grabovica koja leži u podnožju ove planine s jablaničke strane, odakle se proteže i kanjon Dive Grabovice. Tu nam se pridružilo i dvoje prijatelja iz Sarajeva i Bugojna s kojima smo ove godine proveli već mnogo dana u raznim planinama.

Odavde vodi lijepa i ugodna planinarska staza koja šumom vodi do prve današnje točke, lovačke kuće na Žlijebu.

Ovdje moram napomenuti da se kuća nalazi na visini od 980 m a ne na 1100 kako je na ploči navedeno.

Vrhove kanjona ukrašavaju predivne nazubljene stijene.

Photobucket

Za nekih dva sata stižemo do pomalo zapuštene lovačke kuće Žlijeb ....

..... a zatim nastavljamo još pet minuta do predivnog vidikovca ....

... s kojeg se pružaju veličanstveni pogledi na kanjon Dive Grabovice i okolne stijene.thumbup

Photobucket

Nakon kraćeg odmora nastavljamo dalje uzbrdo do druge lovačke kuće, Tise, a putem zapažamo mnogobrojne znakove jeseni.

Kuća se nalazi na nekih 1350 m n/v a klupe na "terasi" su nagrada za obavljeni uspon.

Gore, nekih 650 m iznad nas ponovo barem djelomično vidimo Hajdučka vrata u kojima smo zadivljeni stajali prije dva dana ...

Photobucket

... a oduševio nas je i lijep pogled na Prenj.

No odjednom je uz jak vjetar počela padati kiša ...

.... koja nas je potjerala u kuću.

Photobucket

Ipak se ubrzo sve smirilo pa smo nakon zajedničke fotografije za povijest krenuli nazad.

Zadnju zajedničku večer odlučili smo provesti uživajući u čarima druženja uz večeru s roštilja za koju je konoba pored planinarske kuće pružala odlične uvjete.

Kao glavni majstor iskazao se i dokazao Stjepan koji je svojim kuharskim umijećem pokazao da je dostojan onakvog veličanstvenog krštenja prethodnog dana na Čabulji.yes

Photobucket

Pri tome ne smijemo zaboraviti ni ogroman doprinos "gospodarica povrća" ....

.... kao ni Mile, kuharice kave i juhe.

A i naš domaćin i vodič Marijan je svakako zaslužio užitak u dobroj kapljici.smokin

Photobucket

Cijeli događaj je svojim dolaskom i kraćim boravkom u društvu supruge uveličao i Miljenko, predsjednik HPD Prenj 1933

Odlična večera nam je svima podigla već ionako vrlo dobro raspoloženje ...njami

... koje smo začinili i čašom šampanjca.party

Photobucket

No sve što je lijepo, kratko traje, pa je tako brzo došlo i nedjeljno jutro, tmurno i kišno kao i veći dio prethodne noći. Vremenske prilike su nam razriješile sve dileme oko toga što bismo još mogli obići prije podne zadnjeg hercegovačkog dana i to na način da je jedina odluka mogla biti da idemo ravno kući.
Pozdravili smo se s neslavonskim dijelom družine uz uzajamne želje da se što prije ponovo vidimo i provedemo još koji dan uživajući u ljepotama druženja u prirodi.

Gotovo cijelim putem su nas pratili tmurni oblaci i kiša kako se to vidi i na ovoj slici iz Jablanice ...

Photobucket

.... a najznačajniji i najugodniji događaj toga dana je bio ručak u kojem smo se počastili bosanskom janjetinom s ražnja.njami

Tako je završio još jedan cool izlet s mnogo uspomena na lijepe prizore i trenutke, a u svima nam je ostala potreba i želja da se uskoro na sličan način ponovo prepustimo čarima ovozemaljskog života.
U to ime do nekog novog trenutka inspiracije pozdravljam sve čitatelje. Živjeli!party

18.10.2009. u 11:05 • 7 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2009

Mojamini.tv

Komentari da/ne?

Opis bloga

Kroz svoje živote brodimo kao po nemirnom moru koje nas baca sad na jednu, sad na drugu stranu, a najčešće samo more odlučuje kamo će nas dovesti.

Na tom je putu važno lijepe stvari ponijeti sa sobom, a ružne zakopati što dublje u slojevima prošlosti. No i najružnije stvari, događaji i osobe imaju i svoju ljepšu, svjetliju i pozitivniju stranu.

Pronaći tu stranu, umjetnost je življenja.

aktivnih posjetitelja bloga

asterix
~Brod u boci~

moj emajl

Ako nekim čudnim i nevjerojatnim slučajem osjetite potrebu da mi pišete, učinite to na adresu